Mugello Circuit

Scarperia e San Piero, Italië

Beschrijving | Onboard video | Quotes | Evenementen

Over dit circuit

Mugello Circuit (Autodromo Internazionale del Mugello) is een circuit in Scarperia e San Piero, Toscane, Italië. De lengte van het circuit is 5.245 km (3.259 mi). Het heeft 15 bochten en een recht stuk van 1.141 km (0.709 mi). De tribunes van het circuit hebben een capaciteit van 50.000.

Op het circuit (voor MotoGP en kleinere klassen) wordt jaarlijks een Grand Prix-motorrace gehouden. In 2007 en 2008 heeft de Deutsche Tourenwagen Masters een jaarlijks evenement gehouden. Het circuit is eigendom van Scuderia Ferrari, die het gebruikt voor Formule 1-testen. De eerste race van het A1GP seizoen 2008-09 was oorspronkelijk gepland om op 21 september 2008 op het Mugello circuit te worden gehouden. De race moest echter worden geannuleerd vanwege de vertraging bij de bouw van het nieuwe chassis voor de nieuwe raceauto's.

Het circuit zal op 13 september 2020 zijn eerste Formule 1-race houden, de Toscaanse Grand Prix, als onderdeel van het seizoen dat wordt geherstructureerd vanwege de COVID-19 pandemie. Deze Grand Prix wordt de 1000e Grand Prix voor Scuderia Ferrari.

Er werden vanaf de jaren twintig van de vorige eeuw wegwedstrijden gehouden op de openbare straten rond Mugello. Giuseppe Campari won er in 1920 en 1921, en Emilio Materassi behaalde overwinningen in 1925, 1926 en 1928. De GP van Mugello werd in 1955 nieuw leven ingeblazen en van 1964 tot 1969 als een Targa Florio-achtige wegwedstrijd die bestond uit acht ronden van elk 66,2 km, inclusief de Passo della Futa. Het parcours tegen de klok in passeerde de steden San Piero a Sieve, Scarperia, Violla, Firenzuola, Selva, San Lucia. Het telt mee voor het seizoen 1965, 1966 en 1967 van het wereldkampioenschap sportwagens. De laatste WK-race werd gewonnen door Udo Schütz en Gerhard Mitter in een Porsche 910. Na twee Porsche-overwinningen werd in 1968 de Alfa Romeo Tipo 33 van Luciano Bianchi, Nanni Galli en Nino Vaccarella gewonnen in plaats van de Porsche van Rico Steinemann en Jo Siffert. In 1969 won Arturo Merzario met een Abarth 2000 en in 1970 won hij opnieuw met dezelfde auto, waarbij Abarth met Leo Kinnunen en Gijs Van Lennep respectievelijk met 1-2-3 eindigde als tweede en derde.

Het evenement van 1970 betekende het einde van het 66 km lange circuit van de Mugello openbare weg; een zeven maanden oude baby kwam om het leven toen de lokale racer Spartaco Dini zijn Alfa Romeo GTA tijdens een privé-test in het dorp Firenzuola in een groep mensen verongelukte, toen de wegen open waren voor het publiek (de wegen waren alleen gesloten op de wedstrijddag en voor de kwalificatie). Vier andere mensen, waaronder twee jonge kinderen, raakten ernstig gewond. Hoewel er op het oorspronkelijke Mugello-circuit (dat van Günther Klass in 1967) slechts één dodelijk slachtoffer was gevallen, heeft het incident de reputatie van het evenement ernstig geschaad, en de race van 1970 bleek de laatste te zijn die op het circuit van de openbare weg werd verreden, die opnieuw door Merzario werd gewonnen. Na het incident bracht Dini twee maanden in de gevangenis door en na zijn diensttijd verliet hij Italië en kwam hij vele jaren niet meer terug.


Onboard video


F1 coureurs over Mugello Circuit

“Ik kan niet wachten om er te racen. Ik heb het circuit bestudeerd door naar de MotoGP te kijken."

- Max Verstappen - in gesprek met La Gazzetta dello Sport


F1 races

Datum Race Circuit Website